ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است
اصول همبندی فونداسیون

پکیج اصول همبندی سیستم زمین فونداسیون

مشاهده پیش نمایش
ریال490,000
219فروش موفق
محصول مورد تایید است
محصول ویژه است
محصول دارای هدیه می باشد
امتیاز محصول
219 فروش 219 دانشجو
اولین نفر باشید که رأی میدهید

همبندی سیستم زمین فونداسیون

مطابق استاندارد IEC61000-5-2 جهت كاهش اثرات الكترومغناطيسي، كليه سيستم هاي زمين بايستي با يكديگر همبند گردند. همبندی سیستم عبارت است از اتصال اجزای مختلف سیستم اتصال به زمین به یکدیگر به منظور هم پتانسیل کردن قسمت های مختلف تاسیسات.

دوستان فایلی که در پکیج اصول همبندی سیستم زمین فونداسیون خواهید دید شامل 3 بخش مفید و کاربردی است که شما را در مبحث همبندی کاملا آموزش خواهد داد:

  1. اصول همبندی سیستم زمین فونداسیون- نظام مهندسی اصفهان
  2. هم بندی اصلی سازه بتنی و فلزی ساختمان
  3. هندبوک همبندی فونداسیون

در ادامه سعی کرده ایم در حد امکان شما را با اصول این مقوله آشنا کنیم. توصیه می کنیم برای تسلط بر مبحث همبندی سیستم زمین فونداسیون فایل ضمیمه این مقاله را تهیه فرمایید.

به منظور هم پتانسیل کردن باید قسمت های از هادی های بیگانه به ترمینال اصلی اتصال به زمین (ارت) تاسیسات همبندی شوند که عبارتند از:
لوله های فلزی گاز، نفت، آب، هوای فشرده، فاضلاب، لوله ها و مجراها و سایر سرویس ها، سیستم های حرارتی مرکزی تهویه هوا، قسمت های در دسترس ساختمان و صاعقه گیر. نقشه های همبندی اصلی در میلگرد های ساختمان بایستی بر رو ی پلان شالوده(فونداسیون) و پلات های تیرریزی و مقاطع ستون ها و در صورت لزوم سایر نقشه های سازه ترسیم و جزئیات (دیتایلهای) لازم به آن ها افزوده شود.

سیم های همبندی لوله های آب  و گاز باید تا حد امکان نزدیک به نقطه ورود آنها به ساختمان باشد (بعد از کنتور در طرف مصرف کننده و قبل از انشعاب لوله ها)

  • انشعاباتی از سیم اصلی اتصال به زمین باید برای تجهیزات کمکی مانند تابلوهای کنترل و رله، اجزای فلزی سازه ها و تاسیسات اطفای حریق در نظر گرفته شوند.
  • اتصالات انشعابی باید از شینه اصلی اتصال به زمین برای هریک از دستگاه های تاسیسات برده شوند.
  • در صورتی که چند دستگاه کنار یکدیگر قرار داشته باشند، به جای انشعابات طولانی از شینه اصلی، از یک حلقه کمکی با انشعابات کوتاه استفاده می شود.
  • قسمت های هادی بیگانه سیستم باید به کلیه بدنه های هادی که به طور همزمان در تماس هستند، اتصال فلزی مستقیم داشته باشند. اگر این اتصال از طریق تجهیزاتی که به قسمت های فولادی مشترک وصل است، امکانپذیر نباشد، باید بدنه های هادی و قسمت های هادی بیگانه با استفاده از سیم های همبندی به یکدیگر متصل شود.
  • در مواردی که دو یا چند ایستگاه در نزدیکی یکدیگر قرار داشته و یک واحد به حساب آیند، سیستم های زمین آنها باید با یکدیگر همبند شوند؛ به طوری که کل منطقه تحت تاثیر یک سیستم زمین قرار گیرد. اگر ایستگاه ها دارای فصل مشترکی با یکدیگر باشند، دو جبهه مماس سیستم های زمین آنها باید به یکدیگر وصل شوند تا کل منطقه با یک سیستم پوشش داده شود. درصورتی که فاصله دو ایستگاه آنقدر زیاد باشد که نتوان آنها را دو ایستگاه مجاور هم به حساب آورد، هادی زمین رابط با سطح مقطع کافی باید پیش بینی شود تا اطمینان حاصل شود که جریان اتصالی از طریق زره یا غلاف کابل ها برقرار نخواهد شد (به دلیل جلوگیری از آسیب دیدن عایق کابل در اثر ایجاد حرارت جریان اتصالی، زیرا هادی تحمل گرمای زیاد را دارد).
  • در کارخانه ها برای اتصال زمین پست ها به یکدیگر نمی توان از زره یا غلاف کابل ها استفاده نمود
  • در کارخانه هایی که دو پست یا بیشتر، سالن واحدی را که دارای اسکلت فلزی است تغذیه می کنند، وجود سیم رابط الزامی است و استفاده از اسکلت فلزی کافی نیست. زیرا مقاومت آهن از سیم مسی بالاتر است.
  • اگر دو پست مجزا هر کدام ساختمان مجزایی را که دارای اسکلت فلزی است، تغذیه کنند، برای اتصال دو پست به یکدیگر باید از سیم مسی با سطح مقطع کافی جهت اتصال نول های دو پست به یکدیگر استفاده نمود و اتصال دو اسکلت فلزی به وسیله هادی با سطح مقطع کافی به صورت هوایی یا زمینی کافی نیست.
  • اتصال زمین کارخانه های مجاور (همسایه) – با پست های مجزا – به یکدیگر منطقی نیست و تنها در صورت توافق مالکین می توان زمین های آنها را به یکدیگر متصل کرد.
  • برای جلوگیری از ایجاد جرقه (در اثر اختلاف پتانسیل)، صاعقه گیر، مخازن مواد شیمیایی قابل اشتعال و اتصال به زمین برق – در صورتی که زمین آنها یکی باشد باید همبندی شوند. در صورت جدا بودن زمین منابع شیمیایی آتش زا می توان اتصال به زمین جداگانه ای را برای آنها در نظر گرفت.
  • همبندی در میلگردهای ساختمان با ایجاد شبکه ای از یک هادی در فونداسیون و همه طبقات ساختمان انجام می شود.این شبکه تمام بخش های زیر را در برمی گیرد.
  • برای اتصال شبکه میلگرد همبند شده به به اتصال زمین ساختمان از یک قطعه فولادی به نام قطعه اتصال استفاده می شوداین قطعه از دو صفحه عمود بر هم ساخته شده است. یکی از صفحات به هادی همبندی موجود در ستون، جوشکاری می شود و صفحه دیگر برای جوش دادن یک عدد پیچ استینلس استیل با اندازه مناسب به کار می رود. هادی ارتباطی بین اتصال زمین ساختمان وشبکه همبند شده به کمک کابلشو مناسب برروی پیچ مذکور بسته می شود.

– ارتفاع نصب قطعه اتصال در حدود 30 سانتیمتری کف تمام شده است.

– پیچ و کابلشو نصب شده برروی قطعه اتصال بایستی همیشه در دسترس و قابل بازرسی و تعمیر باقی بماند و پواندن دائمی آن ممنوع است. لازم است یک عدد جعبه در محل این قطعه نصب گردد.

 

512

همواره به یاد داشته باشید مجموعه مهندسین وب سایت کاربلدها در هر زمان در کنار شما هستند. اگر سوال یا مشکلی داشتید برای ما پیغام بفرستید تا با شما تماس بگیریم.

چنانچه نیاز به آموزش و یا انجام محاسبات یا اجرای پروژه داشته باشید می توانید از خدمات مجموعه ما با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت برخوردار شوید.

ما از صمیم قلب معتقدیم که “به عمل کار برآید به سخنرانی نیست!” ما را در عمل محک بزنید.

به امید دیدار.

karbaladha@gmail.com


توجه: برای دریافت آموزش های تصویری رایگان و تخصصی برق که توسط مجموعه کاربلدها تهیه می شوند حتما اینستاگرام و تلگرام و آپارات کاربلدها را دنبال کنید. این آموزشها بسیار مفید و باارزش هستند. موفق باشید.

لینک اینستاگرام کاربلدها:

https://www.instagram.com/kar_balad_ha

لینک تلگرام کاربلدها:

https://t.me/kar_balad_ha

لینک آپارات کاربلدها:

https://www.aparat.com/karbaladha


ممکن است مدارک آموزشی زیر برایتان کاربردی باشند. حتما از آنها بازدید فرمایید:

  1. نقشه جزییات نصب سیستم زمین (ارتینگ)
  2. پکیج اصول همبندی سیستم زمین فونداسیون
  3. جزوه آموزشی آشنایی با سیستم زمین و برقگیر
  4. دفترچه محاسبات سیستم زمین ایستگاه پمپاژ آب
  5. جزوه طراحی سیستم زمین دکل های خط انتقال برق
  6. دفترچه محاسبات سیستم زمین پست برق فشارقوی

 

برترین موزیک های روز جهان با ترجمه فارسی و دانلود رایگان

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پکیج اصول همبندی سیستم زمین فونداسیون”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط با این محصول

نقشه نصب برقگیر الکترونیکی ساختمان - کاربلدها - LIGHTNING SYSTEM LAYOUT

نقشه نصب برقگیر الکترونیکی ساختمان

برقگیر از جمله تجهیزات کاربردی و مهم حفاظت از ساختمان است که در انواع و اقسام سازه ها اعم از […]

360 فروش ریال490,000
لوله های برق ساختمان

نقشه های لوله کشی برق

در محصول آموزشی نقشه های لوله کشی برق تمامی نقشه های مورد نیاز شما جهت برق کشی در ساختمان ها و پلنت های صنعتی در فرمت اتوکد و مطابق با استاندارد نشریات 110 و 393 ایران ارائه شده است.

457 فروش ریال490,000
برقگیر چیست

جزوه آموزشی شناخت برقگیر، روابط، اصول کارکرد

برقگیر چیست ؟ برقگیر چیست و کجا کاربرد دارد؟ استفاده از برقگیر به عنوان یکی از اصول پایه ای حفاظت […]

35 فروش ریال390,000
بازرسی تجهیزات برقی

روش های تست و تعمیرات و نگهداری و بازرسی تجهیزات برقی

در گزارشی که پیش رو دارید به مقوله بازرسی تجهیزات برقی همچنین تست و عیب یابی و نهایتا تعمیرات و […]

140 فروش ریال590,000