ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است

رعایت این چند نکته برای افزایش حقوق شما الزامی است!

دسته‌بندی نشده 26 نوامبر 2016
اولین نفر باشید که رأی میدهید
افزایش حقوق
اولین نفر باشید که رأی میدهید

درخواست افزایش حقوق مساله ای بسیار حیاتی برای هر کارمند است که معمولا به دلیل آشنا نبودن کارمندان با تکنیک‌های اصولی گفت و گو و مذاکره به بن بست و دلخوری ختم می‌شود.

اکثر ما معتقدیم لایق حقوق بیشتری هستیم اما نمی توانیم آنچنان که باید خواسته خود را مطرح کنیم. در این مقاله روش‌هایی کاملاً کاربردی برای این درخواست را به شما می آموزیم تا بتوانید حقوقتان را به خوبی افزایش دهید.

 

1- قبل از درخواست افزایش حقوق

اولین گام قبل از این که ما اصلاً به افزایش حقوق فکر کنیم این است که به چند سوال مهم و کلیدی پاسخ دهیم و در این بخش از نوشته دقیقاً به همین موضوع می‌پردازیم تا بتوانیم درخواستی مطرح کنیم که تا حد امکان با آن موافقت شود.

سوالات کلیدی قبل از درخواست افزایش حقوق:

سوال اولی که باید پاسخ بدهیم این است که آیا واقعاً لایق افزایش حقوق هستیم یا خیر؟

تقریباً همه اعتقاد دارند که لایق افزایش حقوق هستند اما نظر ما ملاک نیست، با بررسی موارد زیر می‌توانیم صادقانه به این فکر کنیم که آیا لایق افزایش حقوق هستیم یا این که لازم است که چند ماهی روی این موضوع کار کنیم؟

  • من چه کار خاصی انجام می‌دهم که لایق افزایش حقوق باشم؟
  • تفاوت من با سایر کارمندان در چیست؟
  • مبلغ دریافتی در صنعتی که در آن حضور دارم در چه حدودی است؟
  • من چه ارزش و یا درآمدی را در سازمان ایجاد کرده‌ام که درخواست افزایش حقوق دارم؟

اگر به این سوالات پاسخ دادیم و احساس کردیم که واقعاً لایق افزایش حقوق هستیم، آنگاه شاید لازم باشد که به ادامه مقاله توجه کنیم اما اگر واقعاً فاقد شرایط هستیم، لازم است که اول ارزشی ایجاد کنیم تا پاسخ به سوالات بالا، پاسخ خوبی باشد و بعد از آن به افزایش حقوق فکر کنیم.

دومین موضوعی که لازم است در مورد آن خوب فکر کنیم این است که آیا ما در سازمان و جلوی مدیرمان ارزشمند شناخته شده‌ایم؟

بسیاری از کارمندان ارزش کار خود را نشان نمی‌دهند و از نظر خودشان پر تلاش هستند اما مهم نظر مدیران است. بنابراین لازم است که توانمندی‌های خود را به طور درست و اصولی (و نه با بزرگنمایی و یا کوچک نمایی) مطرح کنیم تا ارزش کار واقعی ما دانسته شود. برای این کار لازم است که شما یک پروسه حداقل چند ماهه را طی کنید تا قدر شما دانسته شود.

سوال دیگری که باید قبل از ارائه درخواست افزایش حقوق مطرح کرد این است که آیا درخواست ما به معنی واقعی امکان پذیر است یا خیر؟

به عنوان مثال وقتی مدیر ارشد مجموعه‌ای 4 میلیون تومان دریافت می‌کند،‌ آیا یک کارشناس می‌تواند درخواست 4میلیون و پانصد هزار تومان داشته باشد؟

بنابراین باید به عرف‌ها و شرایط کلی دقت ویژه‌ای داشت و ببینیم که آیا درخواست ما واقعا امکان پذیر است یا خیر؟!

حال بپردازیم به موضوع اصلی یعنی زمان مطرح کردن درخواست افزایش حقوق!

زمان مناسب برای صحبت در مورد افزایش حقوق

از دیگر شرایطی که قبل از انجام درخواست افزایش حقوق باید انجام دهیم این است که زمان مناسبی برای انجام این کار انتخاب کنیم. در ادامه چند زمان اشتباه برای این دخواست را مطرح می‌کنیم.

فرصت و زمان کم

زمان‌هایی وجود دارد که فرصت بسیار محدود است مثلاً در موسسه‌ای کارمند بودم، ‌به یاد دارم که مدیر شرکت آماده رفتن به فرودگاه برای  پرواز به سمت شهری دیگر بود که زمان بسیار کمی داشت و حتی نگران بود که پروازش را از دست بدهد! در همین حین دوست و همکارم گفت:

جناب مهندس میشه یک دقیقه وقت بدید من فوری یه چیز خیلی مهم بگم؟! پس از موافقت مدیر، او جلوی جمع از مدیر خواست که با افزایش حقوق او موافقت کند و…. رعایت نکردن همین موضوع بدیهی باعث شد که نه تنها با درخواست او موافقت نشود، بلکه مدیر بارها و بارها پشت سر او می گفت: وقت نشناس!

تحت فشار

زمان دیگری که درخواست افزایش حقوق یک اشتباه بزرگ است، وقتی است که رئیس، مدیر یا مجموعه تحت فشار باشند. زمانی که افراد تحت فشار باشند عموماً این درخواست‌ها به منزله باجگیری تلقی می‌شود و همین موضوع باعث ایجاد کدورت خواهد بود.

اما اگر به هر دلیلی تحت فشار مجبورید درخواست کنید، حتماً این حس را منتقل کنید که این درخواست من هیچ ربطی به این فشار ندارد. مثلاً می‌توانید بگویید : “البته چه با این درخواست موافقت کنید و چه نکنید، من با تمام قوا و انرژی در این شرایط پر فشار در خدمت شما و مجموعه هستم.”

وقتی از شما تعریف زیاد می‌شود

یکی دیگر از اشتباهات متداول در انتخاب زمان درخواست افزایش حقوق از رئیس، این است که وقتی او از ما تعریف کرد، درخواست را مطرح کنیم! در حقیقت شما با این کار به او این پیغام را می‌دهید که جنبه مورد تعریف واقع شدن را ندارید!

نگذارید حس کنند شما بو می‌کشید!

برای زمان‌هایی که پول در مجموعه زیاد است، ورودی درآمدی خوبی وجود دارد و یا قراردادهای خوبی بسته شده و یا درآمد قابل توجه است باید مراقب باشید! در چنین شرایطی اکثر همکارانتان پیش از شما درخواست خود را مطرح کرده‌اند و مدیر شما نباید حس کند که شما بوی پول به مشامتان خورده و برای همین قصد افزایش حقوق دارید.

عددی آماده کنیم یا نه؟!

سوال دیگری که باید به آن پاسخ دهید این است که آیا باید عددی در ذهن خود آماده داشته باشید یا خیر؟ مثلاً  فرض کنید حقوق شما 2 میلیون تومان است و برای مذاکره درخواست افزایش حقوق اقدام کرده‌اید. سوال اینجاست که آیا باید عدد مشخصی مد نظر داشته باشید؟

پاسخ قطعاً بله است! این که شما عددی را انتخاب کنید موضوع بسیار خوبی است اما باید در گفتن آن بسیار محتاط باشید و تا زمانی که از شما پرسیده نشده است، از بیان عدد اجتناب کنید. حتی زمانی که از شما در مورد مبلغ پرسیده می‌شود می‌توانید چنین بگویید.

من در حال حاضر 2 میلیون تومان دریافت می‌کنم که معمولاً در ماه حدود 500 هزار تومان کم می‌آورم و مقروض می‌شوم، آیا امکان دارد که حقوق من به 2.5 میلیون‌ تومان افزایش پیدا کند؟

درخواست شفاهی باشد یا کتبی؟

سوال دیگری که باید حتماً به آن پاسخ بدهیم این است که آیا درخواست افزایش حقوق به صورت کتبی باشد یا شفاهی؟ پاسخ این سوال کاملاً به این بستگی دارد که در سازمان شما چه ادبیاتی حاکم است؟! مثلاً اگر در موسسه ما (بیشتر از یک نفر) کسی درخواست خود را مکتوب بنویسد خنده دار خواهد بود در عین حال اگر فردی در سازمانی بزرگ با فرهنگ کتبی، درخواست شفاهی مطرح کند، کارش به هیچ جایی پیش نمی‌رود.

بنابراین شما باید توجه کنید که:

  1. فرهنگ سازمانی شما چگونه است؟
  2. علاقه مدیر شما به چه روشی بیشتر است؟
  3. توانمندی شما در کدام مورد بیشتر و قوی‌تر است؟
  4. سایر همکاران چه روشی را انتخاب کرده‌آند که نتیجه گرفته‌اند؟

اکثر روش‌هایی که در این نوشته به آنها اشاره کردیم، برای هر دو روش کتبی و شفاهی موثر است اما این مقاله بیشتر رنگ و بوی گفت و گوی شفاهی دارد.

تا می‌توانید کوتاه صحبت کنید!

از دیگر نکاتی که باید توجه داشته باشید این است که صحبت‌های طولانی همه را خسته می‌کند. این که می گوییم طولانی، فکر نکنید منظور یک ساعت است! حتی اگر شما صحبتتان به ۵ دقیقه طول بکشد، ممکن است خسته کننده به نظر برسد! بنابراین مطمئن باشید که پر حرفی، مقدمه چینی طولانی و .. نه تنها هیچ کمکی به شما نمی‌کند بلکه عموماً باعث خستگی ذهنی و مقاومت مدیر علیه درخواست شما می‌شود.

شرایطی نداشته باشید که به شما گیر بدهند!

از دیگر نکاتی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که شرایطی نداشته باشیم که مدیر بتواند در حین درخواست به ما گیر بدهد و یا اشکالی به ما وارد کند. به عنوان مثال مراقب موارد زیر باشید:

  • لباس نا مرتب به تن نداشته باشید
  • مراقب باشید بوی نامطبوع و … ندهید
  • دم یک خرابکاری بزرگ که اخیراً انجام داده‌اید درخواست ندهید
  • وقتی کارهای عقب افتاده زیادی دارید برای این کار سراغ مدیر نروید
  • وقتی امروز دیر رسیده‌اید، درخواست افزایش حقوق ندهید!

چطور اعتماد به نفس داشته باشیم؟؟؟

برای این کار شما باید هم مهارت کافی داشته باشید و هم تصویر ذهنی درستی از توامندی خود.

بسیاری از کارمندان زمانی که قصد مراجعه به مدیر خود را دارند، دچار استرس و یا ترس می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که صحبت‌هایشان آنطور که دوست دارند پیش نرود و راهکاری که ما برای شما پیشنهاد می‌کنیم این است که  تمرین تصویر سازی ذهنی را انجام دهید.

حین درخواست افزایش حقوق چه بگوییم؟

پس از رعایت نکات مربوط به قبل از درخواست افزایش حقوق حالا نوبت می‌رسد به زمان بسیار مهم یعنی حین درخواست افزایش حقوق! در ادامه راهکارهایی گفته می‌شود که می‌تواند به شما کمک کند تا درخواست خود را به درستی مطرح کنید. البته به شرطی که بند قبل یعنی قبل از درخواست را به درستی مطالعه و عمل کرده باشید.

چه چیزی باعث می‌شود که با درخواست افزایش حقوق شما موافقت شود؟

مهم نیست که کار برای شما ارزشمند است، مهم این است که کار برای مدیر شما ارزشمند به حساب می‌آید یا خیر. بنابراین باید به جای تمرکز بر خودتان، بر روی خواسته‌های مدیر تمرکز کنید. درست فکر کنید و مشاهده کنید که چه چیزی برای او اهمیت دارد تا بتوانید با برجسته کردن آن موضوع درخواست خود را موجه جلوه کنید.

خودتان را مقابل رئیس قرار ندهید!

از دیگر اشتباهاتی که افراد حین بیان درخواست افزایش حقوق مرتکب می‌شوند این است که خود را در مقابل رئیس قرار می‌دهند یعنی به جای این که از واژه ما و شرکت ما و … استفاده کنند یک تقابل ایجاد می‌کنند و می‌گویند شما به من حقوق بیشتری بدهید.

پیشنهاد بدون ریسک بدهید!

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای درخواست افزایش حقوق مطرح کرد، پیشنهاد‌های بدون ریسک است. این پیشنهادها عموماً در سازمان‌های کوچک و چند نفره امکان پذیر است و به این صورت است که شما درخواست خود را به صورت یک پیشنهاد بدون ریسک مطرح می‌کنید. مثلاً می‌توانید بگویید: “اگر من سود فروش محصولات را این ماه ۵ میلیون افزایش دادم شما هم حقوق من را ۴۰ درصد افزایش بدهید و اگر هم کمتر از این مقدار بود که هیچ!”  یعنی با این شرط شرایطی ایجاد می‌کنید که مدیر احساس کند در هر دو صورت برنده خواهد شد.

رنگ و بوی تهدید را حذف کنید!

همه سعی‌تان در فرآیند درخواست افزایش حقوق باید اینطور باشد که رنگ و بوی تهدید ندهد. این که مدیر احساس کند شما او را تهدید کرده‌اید و یا می‌خواهید تهدید کنید تا باج بگیرید، باعث می‌شود که هرچه سریع‌تر به دنبال جایگزین شما باشد چون می‌داند که اگر این امتیاز را به شما بدهد و با درخواست شما موافقت کند، بازهم ممکن است دو روز دیگر چنین درخواستی داشته باشید!

پس دقت کنید که در زمان‌های بحرانی و حساس که سازمان به شما وابسته است این موضوع را بیان نکنید و حتماً حاشیه امنیتی قرار دهید. حتی اگر برایتان قطعی است که می‌خواهید کار را رها کنید بازهم لازم است که این حس را بدهید که من قصد باجگیری ندارم.

اگه مدیرتان در رشد شما نقش شایانی داشته!

اگر شما از صفر شروع کرده‌اید و الان جایگاه خوبی دارید و مدیر شما شما را به اینجا رسانده است، شرایط سختی برای درخواست افزایش حقوق خواهید داشت! زیرا ممکن است مدیر شما این حس را داشته باشد که:

ای بابا! ما بزرگش کردیم حالا برای ما دم درآورده!

در چنین شرایطی یادتان باشد که حتماً باید به این موضوع اشاره کنید که قدردان زحمات او هستید و این که می‌دانید از جایگاه پایینی شروع کرده‌اید و به لطف آن مدیر به این جایگاه رسیده‌اید.

کندن گور درخواست افزایش حقوق!

اگر می‌خواهید گور درخواست افزایش حقوقتان را با دست خودتان بکنید کارهای زیر را انجام دهید:

جلوی دیگران درخواست کنید!

فقط کافیست که جلوی دیگران درخواست خود را مطرح کنید تا یک جواب دندان شکن از مدیر خود دریافت کنید!

هیچگاه این کار را نکنید.

گفتن این که فلان شرکت حاضر است اینقدر به من پرداخت کند!

اگر بگوید شرکت فلان می‌خواهد ۲۰ درصد به من بیشتر پرداخت کند،‌مدیر شما چه حسی می‌گیرد؟ این که شما دائماً در حال استعلام قیمت هستید! بنابراین او به دنبال فردی مطمئن‌تر از شما خواهد گشت.

رسانه ارتباطی غلط!

همیشه از روش ارتباطی درست پیام خود را منتقل کنید.  هیچگاه با رسانه نادرست درخواست خود را مطرح نکنید. اس ام اس، تلگرام، وایبر و … روش مناسبی برای درخواست افزایش حقوق نیست!

خود را با دیگران مقایسه کنید!

از دیگر اشتباهات بزرگ این است که خود را با دیگر همکاران مقایسه کنید و مثلاً بگویید که مگر من چه چیزی  از آقای فلانی کمتر هست که ایشون 2 برابر من حقوق می گیرند؟!

گفتن این جمله که این پول که چیزی نیست!

از دیگر خودکشی‌هایی که برای درخواست افزایش حقوق می‌توان انجام داد این است که به مدیر بگوییم “این مبلغ که چیزی نیست!” این که مبلغ درخواستی شما در مقابل حجم درامدی شرکت چیزی هست یا نیست به شما ارتباطی ندارد! شما تمرکز را روی توانمندی‌های خود قرار دهید.

تخریب دیگران در پاسخ به سوال: مگر شما چه فرقی با بقیه دارید؟

احتمالاً زمانی که شما درخواست افزایش حقوق می‌کنید، این سوال از شما پرسیده می‌شود که:

مگه شما چه فرقی با بقیه دارید؟ جالب است بدانید که معمولاً کارکنان در پاسخ به این سوال دیگر همکاران خود را تخریب می‌کنند! هیچگاه این کار را نکنید. زیرا تصویر بدی از خود در ذهن مدیر خواهید ساخت.

با چه جمله‌ای شروع کنیم؟

یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های اغلب کارکنان برای بیان درخواست افزایش حقوق این است که درخواست خود را با چه جمله‌ای شروع کنیم؟ این که با چه جمله‌ای درخواست را شروع کنیم، به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد اما حتماً باید این دو موضوع را در نظر داشته باشید.

  1. گرفتن وقت مناسب
  2. حسن جویی بسیار کوتاه

در مورد اول یعنی گرفتن وقت مناسب باید توجه داشته باشیم که حتماً قبل از شروع صحبت باید با جملاتی مثل این وقت بگیریم: “آقای مدیر من عرض مختصری در حد چند دقیقه داشتم، الان زمان مناسبی هست که خدمت شما مطرح کنم؟”

البته بازهم مراقب باشید که این جمله بندی بسته به شخصیت شما و مدیر شما ممکن است تغییر کرد و این فقط یک الگو بود. نکته دوم هم در مورد حسن جویی است. لازم است که شما قبل از بیان درخواست خود یک حسن جویی کوتاه و مختصر داشته باشید به این صورت که مثلاً: “آقای مدیر از محبت شما بابت توجهی که به بنده داشتید متشکرم و ممنونم که با این همه سرشلوغی وقتتان را به من اختصاص دادید.”

2- پس از درخواست افزایش حقوق

حالا شما درخواست خود را با روش‌های بالا آماده کرده‌اید و منتظر پاسخ هستید.

قاعدتاً پاسخ شما به دو شکل ارائه خواهد. یا پاسخ منفی است یا پاسخ مثبت که در هرکدام از این شرایط توضیحاتی را ارائه می‌کنیم

اگر برای افزایش حقوق نه شنیدید چه کنید؟

احتمالاً اگر مطالب بالا را درست و کامل رعایت کنید پاسخ مثبت خواهد بود اما این که بخواهیم پاسخ صد درصد بگیریم ممکن نیست! به همین دلیل باید آماده جواب منفی باشیم. در چنین شرایطی من چند راهکار برای شما دارم.

  1. پرخاش نکنید: این که بعد از نه شنیدن ناراحت شوید، حس بسیار بدی برای مدیر شما ایجاد می‌کند و احساس می‌کند که شما بیشتر دردسر هستید تا یک کارمند مفید!
  2. درخواست راهنمایی کنید: از دیگر تکنیک‌های فوق حرفه‌ای برای افزایش حقوق این است که بعد از نه شنیدن از مدیر تشکر کنیم و بگوییم که میشه بنده را راهنمایی کنید که چطور باید عمل کنم تا بتوانم نظر شما را جلب کنم؟ آيا فعالیت بیشتری باید انجام بدهم و یا این که کارهایی را نباید انجام بدهم؟
  3. حتی اگر با تکنیک دوم موافقت نشد، شما در پایان صحبت باید بگویید که من تمام تلاشم را می‌کنم که با نحوه عملکردم و تلاش بیشترم و مفید کار کردنم،شما این احساس را داشته باشید که من فرد مناسبی برای افزایش حقوق هستم. با تشکر.

اگر برای افزایش حقوق پاسخ مثبت گرفتید!!

و خبر خوب این که اگر با درخواست افزایش حقوق شما موافقت شد، ضمن تشکر از مدیر، باید حس خوبی را به او منتقل کنید و چه حس خوبی بهتر از این که به او بگویید من تمام تلاشم را می‌کنم که شما را از لطفی که به من کردید پشیمان نکنم و جبران کنم.

اصل اصلی و سخن پایانی:

حالا چه اضافه حقوق گرفتید و چه نگرفتید یک اصل مهم و کلیدی یادتان باشد. اصلی که به خیلی‌ها کمک شایانی کرد و امیدواریم که برای شما نیز موثر باشد. این اصل می‌گوید که:

اگر به اندازه حقوقتان کار می‌کنید، هیچگاه رشد نخواهید کرد. بنابراین همیشه تلاش خود را برای بهتر شدن و بیشتر بودن و مثبت بودن انجام دهید…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

روش اجرای سيستم حفاظت كاتدي وب سایت کاربلدها

روش اجرای سيستم حفاظت كاتدي

وب سایت کاربلدها 19 جولای 2016
طراحی سیستم آنتن مرکزی- وب سایت کاربلدها

جزوه آموزشی طراحی آنتن مرکزی

وب سایت کاربلدها 14 ژوئن 2016