ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است

اکسل محاسبات ارت

اکسل برق, برق, سیستم زمین, محصولات اختصاصی کاربلدها 03 جولای 2018
اولین نفر باشید که رأی میدهید
اکسل محاسبات سیستم زمین
اولین نفر باشید که رأی میدهید

در این پست یک اکسل محاسبات ارت فوق العاده ارائه شده است که تمام پروسه محاسبات ارت در یک مجموعه صنعتی با مشبندی را ارائه نموده است. این اکسل شامل محاسبه سطح مقطع هادی، ولتاژ گام و ولتاژ تماس می باشد.

فلوچارت محاسبات اکسل محاسبات ارت (DESIGN PROCEDURE BLOCK DIAGRAM) را در فایل زیر ملاحظه کنید:

Earthing_-_IEEE80- karbaladha

فایل بی نظیر اکسل محاسبات ارت را از لینک زیر خریداری کنید:

[purchase_link id=”10892″ text=”اضافه‌کردن به سبدخرید” style=”button” color=”blue”]

اما اندکی توضیحات در باب مشخصات شبکه زمین:

استانداردهای موجود، محدودیت‌ها و فرضیات متعددی در طراحی شبکه زمین استفاده می‌کنند که این مساله، باعث می‌شود که از طرفی دقت محاسبات به اندازه کافی نباشد و از طرف دیگر دامنه کاربرد این فرمول‌ها در طراحی شبکه‌های زمین بسیار محدود شود. استاندارد IEEE ۸۰ برای طراحی شبکه زمین پست از روابط و فرمولهایی استفاده می‌کند که استفاده از آن‌ها در صورت رعایت محدودیتهای زیر دارای دقت مناسبی است.

با توجه به اشکال متفاوت و نامتقارن سطح پست، برای رسیدن به یک شبکه زمین ایمن لازم است که محاسبات شبکه زمین با ابعاد و شکلهای متفاوت و نامتقارن انجام پذیرد در حالی که استانداردهای موجود اشکال خاصی از شبکه زمین (مربع، مستطیل و L. شکل (استانداردIEEE ۸۰ – ۲۰۰۰)) را محاسبه وطراحی می‌کند.

لزوم تحلیل شبکه زمین در خاک دولایه
بطور کلی در عمل نمی‌توان خاک را یکنواخت (تک لایه) در نظر گرفت، بلکه حداقل باید آنرا دولایه فرض کرده و تجزیه و تحلیل رفتار شبکه زمین را در آن انجام داد. با بکارگیری ضرایب (ضرایب تصحیح) استاندارد و روش استاندارد IEEE ۸۰ می‌توان طراحی شبکه زمین در خاک دو لایه را بطور تقریبی انجام داد، ولی برای ارایه روش دقیق، باید از معادلات الکترومغناطیسی و بحث تئوری تصویر استفاده کرد.

[purchase_link id=”10892″ text=”اضافه‌کردن به سبدخرید” style=”button” color=”blue”]

برای دسترسی آسانتر به طرح مطلوب و ایمن سیستم زمین، محاسبه و رسم پروفیل ولتاژ در سطح پست ضروری است که این ویژگی تنها می‌تواند با استفاده از روشهای دقیق الکترومغناطیسی بدست آید.

در نظر گرفتن چاه زمین بهمراه شبکه زمین
گاهی ممکن است بدلیل محدودیتهای فضای سطح پست، امکان دستیابی به طرح شبکه زمین ایمن، با افزایش میله‌های زمین (Rod) و هادیهای شبکه زمین وجود نداشته باشد. در این حالت می‌توان از وجود چاه زمین در کنار شبکه زمین برای دسترسی به سیستم زمین استفاده کرد. لازم بذکر است که استانداردهای IEEE قادر به بررسی شبکه زمین به همراه چاه زمین نیستند، در حالیکه این نوع طرح سیستم زمین می‌تواند توسط روش مبتنی بر معادلات الکترومغناطیسی (روش دقیق) پیاده‌سازی شود.

طراحی پستهای کوچک
با توجه به محدودیت سطوح برخی از پست‌ها (GIS) در مناطق متراکم شهری، ابعاد شبکه زمین نمی‌تواند از یک میزان خاصی تجاوز کند لذا با توجه به بالا بودن جریان اتصال کوتاه و همچنین با توجه به اینکه افزایش تعداد میله‌های زمین (Rod) از یک تعداد بخصوصی نمی‌تواند کاهش قابل ملاحظه‌ای در ولتاژهای تماس و گام ایجاد کند، با روشهای معمول طراح پست ممکن است نتواند به شبکه زمین ایمنی دسترسی پیدا کند. استانداردهای موجود در این موارد هیچ راه و روش تحلیلی در اختیار طراحان قرار نمی‌دهند. یکی از روشهای مناسب در این حالت طراحی شبکه زمین در دو عمق متفاوت است که محاسبات در این نوع طراحی (نصب دو شبکه زمین در عمقهای متفاوت) نیاز به یک روش تحلیلی مبتنی بر معادلات الکترومغناطیسی داشته که استانداردهای ارایه شده نمی‌تواند جوابگو باشند.

[purchase_link id=”10892″ text=”اضافه‌کردن به سبدخرید” style=”button” color=”blue”]

امیدواریم برای شما مفید باشد. هر سوالی داشتید با ما مکاتبه بفرمایید.

512

همواره به یاد داشته باشید مجموعه مهندسین وب سایت کاربلدها در هر زمان در کنار شما هستند. اگر سوال یا مشکلی داشتید برای ما پیغام بفرستید تا با شما تماس بگیریم.

چنانچه نیاز به آموزش و یا انجام محاسبات یا اجرای پروژه داشته باشید می توانید از خدمات مجموعه ما با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت برخوردار شوید.

ما از صمیم قلب معتقدیم که “به عمل کار برآید به سخنرانی نیست!” ما را در عمل محک بزنید.

به امید دیدار.

www.karbaladha.com

karbaladha@gmail.com

یک پاسخ به “اکسل محاسبات ارت”

  1. […] اکسل محاسبات ارت-یک اکسل فرمول نویسی شده جهت محاسبه &#8230… […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *